Een goede voorbereiding is het halve werk

25 juli 2013 - Amsterdam, Nederland

De reisroute is globaal bepaald, dat leek ons een goed begin. Maar als je voor langere tijd gaat reizen, zal je ook voorbereidingen moeten treffen. Van Anti-malariapillen tot je wat je doet met de Zorgverzekering, over alles moet je over nadenken.

Je omgeving op de hoogte stellen is hier een belangrijk onderdeel van. Familie en vrienden reageerden erg enthousiast gelukkig. Het werk op de hoogte stellen is een tweede stap van dit traject. Voor Manuel zijn dit bijbaantjes, aangezien hij dit studiejaar zijn master volgt. Echter bleek zijn afstudeerplaats nog leuke opdrachten in het vooruitzicht te hebben, dus daar moest hij helaas aangeven dat hij die opdrachten niet mee zou gaan maken. Ik ben vorig jaar begonnen aan een super leuke baan, dus dit vind ik erg lastig om te vertellen (lees: slapeloze nachten). Maar het hoge woord is er uit. Ook hier begrepen ze de keuze gelukkig en vinden ze het leuk voor ons, maar gaven ze ook aan dat het jammer is, iets wat ik zelf ook absoluut vind! Aangezien wij verder aan niks vast zitten, zoals woningen of huisdieren, was het werk opzeggen de lastigste stap.

It's all about the money...

Een andere onmisbare zaak in de voorbereiding is het budget. Een veel gestelde vraag en tevens een vraag van onszelf is 'wat kost dat nou, zo'n wereldreis'. Hierin bieden internet en andere reizigers veel informatie, maar uiteindelijk hangt dit geheel van je eigen stijl van reizen af. Dat is nu net hetgeen wat zo moeilijk van te voren in te schatten is. We denken dat we geen diehard backpackers zijn, aangezien we dorms/slaapzalen af en toe zullen afwisselen met 2persoonskamers (het moet tenslotte wel leuk blijven!). Verder zullen we ook leuke excursies willen doen en besteden we relatief gezien geen hele lange tijd per land. Zaken die ervoor zorgen dat je de budgetten naar boven moet bijstellen. Gelukkig hebben we altijd veel gewerkt. Op een gegeven moment betekende dit voor Manuel wel dat hij bijna alle tijd, die niet naar de stage/scriptie ging, achter de bar stond in de II prinsen (kroeg). Samen met reeds gespaard geld en de fulltime baan van mij hebben een leuk bedrag gespaard en dit is keurig in een excel bestand gegoten. Zo is de begroting ontstaan. Naast de grote kostenposten van vliegtickets en de TME denken we per dag per persoon 30-50 euro uit te geven (slapen, eten, lokaal vervoer etc). In Azië zullen de kosten wat lager liggen, in Oceanië veel hoger. Zelf hebben we erg veel gehad aan de begroting van anderen, dus als reizigers in spe dit lezen en concreet willen weten hoe onze begroting eruit ziet, mail gerust!

Verzekeren en gezondheid.

Een wellicht minder interessant onderwerp, maar wel heel belangrijk. Wij hebben er voor gekozen om onze ziektekosten verzekering in Nederland aan te houden. Hiermee zijn we verzekerd van goede basiszorg en ook bij terugkomst levert dat geen problemen op. In principe moet je je bij een lang verblijf in het buitenland uitschrijven bij de gemeente en daardoor kun je geen verzekering in Nederland meer aanhouden. Wij hebben ervoor gekozen om ons niet uit te schrijven en verwachten niet dat zoiets problemen oplevert. Naast de ziektekostenverzekering heb je nog een aanvullende reisverzekering nodig, die alle overige kosten dekt. Hierbij moet je rekening houden dat deze verzekering 365 dagen dekt. Wij hebben een goede wereldreis-dekking gevonden bij Ohra, voor een prima prijs. Naast verzekeren voor het geval er iets gebeurt op reis, hebben we er in ieder geval al voor gezorgd dat we geen hepatitis A en B, DTP, gele koorts en buiktyfus zullen krijgen. Ook zijn we al deels (3 prikken) beschermd tegen Rabiës. Hiervoor zijn we regelmatig naar de vaccinatie-klinieken afgereisd. Manuel in het LUMC en Ilona bij Meditel. Niet omdat we niet samen wilden, maar in verband met onze verschillende verzekeringen kwam dit qua kosten het beste uit. Gelukkig werd alles of een groot deel vergoed. Daarnaast zijn de anti-malariapillen in huis.

Visums en geldzaken.

Bijna alle visums kunnen we ter plekken (bij de grens of in een buurland) regelen, alleen de visums voor Rusland, Mongolië en China moeten we van te voren regelen. De regelkosten hebben we uitbesteedt, maar dat neemt niet weg dat er nog formulieren ingevuld moeten worden. En ze willen alles van je weten! Wat betreft geldzaken zullen we zorgen dat we cash bij ons hebben (lokaal geld en extra dollars voor noodgevallen), bankpassen en creditcards. We zullen een master- en visa card meenemen. We hebben geleerd van onze reis door zuidelijk Afrika. We zaten toen een paar dagen zonder geld zaten omdat de bankpassen en mastercards niet geaccepteerd werden. We hadden toen nog geen visa card. Om zulke situaties te voorkomen, zijn we inmiddels in het bezit van en extra visa card. Opzeggingen en wijzigingen. Wij hebben het geluk niet vast te zitten aan een huis. We wonen allebei op kamers en daardoor was het heel eenvoudig om dit op te zeggen. De verhuisdozen en spullen mogen we gelukkig bij onze ouders opslaan. Verder zullen abonnementen, zoals die van de sportschool worden opgezegd. Verder zal alle post die normaal gesproken binnenkwam worden doorgestuurd naar onze ouders. Kwestie van even nadenken wat voor post er binnenkomt en daar een postadres wijziging aan doorgeven. Het Nederlandse telefoonabonnement zeggen we niet op. Ook dit hebben we geleerd door ervaring. Toen we 2.5 jaar geleden 'gestrand' waren in de woestijn in Namibië was het Nederlandse nummer het enige nummer met bereik. Dus voor noodgevallen houden we dat nummer aan. De komende weken zullen we de laatste kleine voorbereidingen treffen. Onze paspoorten met visums van de eerste landen zullen we retour ontvangen en we zullen nog wat kleine dingetjes kopen. Niet te vergeten zullen we nog een afscheidsfeest geven, en voor iedereen die dan niet kan hebben we nog kleine andere afspraakjes staan. Er wordt nog afscheid genomen op werk en stage en tenslotte kunnen we de backpacks gaan inpakken. Tot slot zal Susan Heller vast gelijk hebben met haar uitspraak: "When preparing to travel, lay out all your clothes and all your money. Then take half the clothes and twice the money."