Een wereldse reis

29 juni 2013 - Amsterdam, Nederland

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” ~Mark Twain

'Ik had gisteren wat tijd over en toen heb ik onze wereldreis uitgestippeld..'. Even was het stil nadat Manuel dit zonder blikken of blozen aan mij mededeelde. We hadden beiden wel eens laten vallen dat het een droom was om voor langere tijd te reizen, maar dit kwam toch wel uit de lucht vallen. Tja, als je elkaar leert kennen in Zuid Afrika en als daar de eerste gezamenlijke reizen zijn gemaakt, zit het reizen blijkbaar in je bloed. Dus de toon was gezet en reden voor veel, heel veel gespreksstof. Hoe meer we het erover hadden, hoe meer het eigenlijk een reeel plan werd en hoe het goed bleek te passen op dit moment in ons leven. Maar het leverde ook veel vragen op. Zoals wat is de reisroute, hoe lang gaan we reizen en wat kost zoiets eigenlijk?

Inmiddels is het een maand voor vertrek en hebben we op de vele vragen antwoorden gevonden. Door veel te praten - met soms eens een pittige discussie-, door te lezen, door ervaringen van anderen mee te nemen en door gezond verstand te gebruiken. Hierin hebben we wel allebei onze eigen methodes. Ik kan me avonden vermaken met het afstruinen van het internet, het lezen van boeken zoals 'Handboek voor een wereldreiziger' en landen informatie opzoeken. Manuel daarentegen is meer van 'dat zien we dan wel', maar komt opeens vanuit een onverwachte hoek met ideeen. Een voorbeeld daarvan is het bezoeken van Noord-Korea.

Dat brengt ons bij de route. De eerste plannen van Manuel tijdens zijn spontane samenstelling van de wereldreis waren groots, in de ogen van mij vrij onrealistisch. Uitgezonderd Antartica hadden alle werelddelen en plekje in de route gekregen. Na wat overleg en de nodige keuzes hebben we een globale route samengesteld, beperkt tot 3 werelddelen. Omdat we enigzins flexibel willen blijven en omdat het qua kosten niet veel uit zal maken hebben we niet gekozen voor het around-the-world ticket. Hierdoor hebben we niet alle vluchten vast hoeven leggen en zijn we niet gebonden aan een vaste datum van terugkomst. Het geeft ons een relaxt idee om dat in het ongewisse te laten en om maar te ervaren hoe we het reizen vinden en daar de uiteindelijke keuzes van af te laten hangen. Maar een globale route hebben we wel hoor!

Op 31 juli 2013 vliegen we naar Moskou voor een stedentripje om vervolgens de trein te nemen naar Beijing. We zullen namelijk de Transmongolie Express treinreis gaan ervaren en door Rusland, Mongolie en China reizen. Om even te wennen aan het reizen met elkaar, beginnen we gezellig samen met Valentijn (broer Manuel) en Diederik (clubgenoot/vriend Valentijn). Na aankomst in China zullen de wegen (tijdelijk) worden gescheiden. Manuel, Valentijn en Diederik zullen Noord-Korea bezoeken en ik zal een stukje van China verder gaan ontdekken. Na deze onderbreking zullen we samen verder reizen en dan staat (een deel van) Zuid-oost Azie op het programma. Welke landen we precies zullen bezoeken, zullen we ter plekke beslissen. Wat we wel zeker weten is dat we tijdens kerst en oud&nieuw in Indonesie zullen zijn. Eerst om Dorien (vriendin van ons beiden) te bezoeken die in Jakarta woont en daarna om een stukje te reizen met de ouders en zus van mij (Ilona).

Hierna zullen we ons naar het volgende continent begeven, Oceanie. We willen de oostkust van Australie gaan verkennen met een campertje. Robert-Jan (vriend van ons) zal ons vergezellen. We hopen dat deze wijze van reizen bevalt, want dit willen we in Nieuw-Zeeland herhalen, overigens weer met andere medereizigers: de ouders van Manuel. Na de camping ervaringen en familieherenigingen willen we door reizen naar het derde continent: Zuid Amerika. We hebben hier nog geen concrete planning voor, maar hebben nog wel wat landen op onze bucket-list staan. Zoals Chili, Argentinie, Peru en Bolivia. Dit is ook afhankelijk van het budget natuurlijk.

We denken dat we ongeveer 10 tot 12 maanden zullen reizen, voordat we weer terugkeren naar Nederland. In de volgende blog zullen we verder ingaan op het budget en andere voorbereidingen. We hopen dat jullie ons blijven volgen. Wij kijken ontzettend uit naar onze reis en houden jullie graag op de hoogte van onze belevenissen!