Het toetje van de wereldreis

22 oktober 2014 - Blåvand, Denemarken

Het einde kwam in zicht. Met kriebels in onze buik namen we een illegale taxi naar de José Marti luchthaven in Havana. Vanaf daar stapten we met tassen vol rum en sigaren in het vliegtuig naar Moskou. Met onze terugkomst in Moskou was onze wereldreis dan ook officieel rond. Moskou, de plek waar wij 31 juli 2013 aankwamen en waar onze reis rond de wereld begon, was nu een overstapplek voor de vlucht naar Hamburg, waar we zouden worden opgehaald voor ons toetje in Denemarken.

Voordat we in Hamburg aankwamen, moesten we nog wel 18 uur overbruggen op het vliegveld van Moskou. In stijl sloten we daarom onze reis af door nog een nachtje op Moskou Sheremetyelo airport te blijven slapen. De stoeltjes hadden allemaal armleuningen waardoor languit liggen geen optie leek. Maar 'gelukkig' vonden we bankjes bij de Burger King waar we goed op konden liggen. Met nog een paar uur in de ochtend tot onze vlucht zochten we de laatste foto's van Cuba uit.

Drie uurtjes later landden we uiteindelijk weer op Europese bodem. Ik kreeg nog een stempeltje bij de douane die het einde van de wereldreis markeerde en we wisten al dat de familie van Manuel achter de schuifdeuren op ons stonden te wachten. Met de zwaarste tassen sinds ons vertrek bijna 15 maanden eerder (23 en 19 kilo) stapten we de schuifdeuren door en omarmden we de familie van Manuel weer sinds lange tijd. Valentijn en Joyce waren bang dat we ze mis zouden lopen op het vliegveld en stonden daarom met een mega zelfgemaakt spandoek klaar zodat de kans op elkaar mislopen tot nul gereduceerd was. Een super leuk welkom. Ook was het een mooi weerzien met Daniël en Julian die sinds ons vertrek niet alleen fysiek maar ook verbaal erg gegroeid bleken.

Vanaf Hamburg reden we naar het huisje in Denemarken. Emile was al vooruit gegaan en had slingers opgehangen, cadeautjes klaar gelegd en ervoor gezorgd dat de champagne gekoeld was. Na cadeautjes te hebben uitgewisseld en een prachtige mozaïek van al onze flickr foto's in de vorm van een wereldkaart te hebben gekregen, was het tijd om te toasten op het goede weerzien en een mooie afsluiting in Denemarken.

Het weekje in Denemarken was een leuke week om iedereen weer te spreken en leuke verhalen uit te wisselen. Met het strand letterlijk om de hoek gingen we vaak wandelen en deden we pogingen om te vliegeren, maar was er net wat te weinig wind. We vonden ook dat het ook weer eens tijd was om wat sportiefs te doen, want dat was sinds Peru alweer een tijd geleden. Dus gingen ook de hardloopschoenen aan. Tussen de wandelingen en het rennen door speelden we spelletjes of schaak, werd er veelvuldig gebruik gemaakt van de sauna en het zwembad, reden we met de auto op het strand, bezochten we het historische stadje Ribe en werd de kledingkast weer ververst (wat absoluut wel mag na 15 maanden hetzelfde gedragen te hebben) in Blavand.

De week vloog voorbij en op zaterdagochtend pakten we de backpacks voor (echt) de laatste keer in en begonnen we aan de reis naar Sellingen, waar mijn ouders wonen. Een week in Denemarken had ons alweer wat het thuiskomst gevoel gegeven, maar hoe dichter we bij de Hollandse grens kwamen, hoe sterker we het gevoel hadden dat het er nu echt hele- hele- hele- helemaal op zat.

Na 445 dagen waren we weer terug op Nederlandse bodem. Toen we voor de deur parkeerden kwamen Geert, Els en Janine al naar buiten gerend om ons te omhelzen. Het was bijna 10 maanden geleden dat ze ons uitzwaaiden in Indonesië. En nu waren we dan eindelijk thuis. Enthousiast liepen we het huis in om elkaar de rest van de avond te vermaken met de vele verhalen. Maar op het moment dat Manuel en ik de woonkamer binnen liepen stroomde onder luid applaus, muziek en lawaai de woonkamer vol met alle vrienden die we 15 maanden geleden uitgezwaaid hadden in Balkbrug. Een surprise party tot in de puntjes uitgevoerd! Volledig perplex lieten we onze ogen over alle aanwezigen gaan en wisten we een moment even niet wat we moesten zeggen.

Een geweldige verrassing dat iedereen helemaal naar Sellingen kon komen om ons op deze geweldige manier te onthalen. Sommigen moesten speciaal vrij nemen en een voor een groot deel was de voetbal speciaal verplaatst zodat ze om 4 uur ’s middags in het afgelegen Sellingen konden zijn. We voelden ons heel speciaal. Onder het genot van de groots gemiste Hollandse hapjes borrelden we met iedereen. Het was geweldig om iedereen zo bij elkaar te zien en fantastisch om ze na zo'n lange tijd allemaal weer te spreken. Dat het daarbij ook nog eens de warmste 18 oktober in 90 jaar bleek te zijn was een hele fijne bijkomstigheid. We konden gewoon buiten staan en langzaam acclimatiseren in Nederland. We hoorden ook de verhalen hoe Janine het initiatief had genomen voor de surpriseparty en hoe het daarna met alle anderen werd geregeld en iedereen in het complot zat. Wij wisten van niets en maakten nog de grap dat we wel wat anders hadden aangetrokken als we het geweten hadden.

Na een fantastisch welkomsweekend vertrok Manuel zondagavond voor een laatste avond ADE naar Amsterdam, om daar ook nog vele vrienden weer te kunnen zien. Vanaf deze week start onze ‘echte’ leven weer. Ik begin weer met werken bij Grant Thornton waar ik ook voor onze reis werkte, Manuel is hard op zoek naar werk en samen zoeken we een appartementje in Amsterdam.

De wereldreis is dus echt voorbij. We hebben in totaal 28 landen bezocht.
Van 1 dag in Maleisië tot meer dan 40 dagen in China.
Van bloedheet in Beijing tot ijskoud in Bolivia.
Van 6088 meter op de Huayna Potosi tot 34 meter onder zeeniveau duikend in de Galapagos
Van grote Boeings tot kleine cessna’s
Van op uitnodiging in een luxe hotel in Kathmandu tot een hangmat op een boot in de Amazone
Van topfit hikend door de bergen tot aan het infuus in een ziekenhuis in Australië
Van het drinken van bedorven jakmelk in Tibet tot de heerlijkste cocktails in Cuba
Van kamperen aan zee in Frans Polynesië tot kamperen in de sneeuw in Bolivia
Van slapen op het vliegveld tot luxe resorts
Van het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika in Chili tot het noordelijkste in Colombia
Van de minst aardige mensen in Peru tot de schatten van mensen in Ecuador
Van het stuntelen in het Spaans in Zuid Amerika tot het Nederlands praten met andere reizigers
Van 80 dollar op een dorm in een berghut in Chili tot 3 dollar voor een kamer met terras in Laos
Van de tempels in Vietnam tot en statige kerken in Argentinië
Van snel wisselende natuur in Nieuw Zeeland tot uitgestrekte landschappen in Mongolië
Van zeeziek op een luxe zeilboot in Panama tot zeeziek op een kajak in Thailand
Van instant noodles in de trein in Rusland tot verse noodles in Cambodja
Van bier tot (kersen)wijn en van pisco tot rum
Van niet kunnen poepen boven een gezamelijke wcgoot in China tot diarree in de bergen van Peru
Van het volledig vast zitten in het verkeer in Indonesië tot de verlaten straten in Noord Korea
Van het volgooien van de barbecue in Australië tot het weggeven van appels aan straatkinderen
Van sandboarden in de woestijn tot gletsjer hiken in de bergen
Van keurig met de gordels om in een huurauto in Cuba tot opgepropt in een laadbak in Colombia
Van het eeuwige afdingen in Azië en Zuid Amerika tot de standaard prijzen in Oceanië
Van een homestay in een expathuis in Jakarta tot een homestay op de grond in een hutje in Laos
Van de ondergelopen straten in Indonesië tot de kurkdroge woestijnwegen in het noorden van Colombia
Van constipatie tot diarree
Van een nieuwe outfit in Hoi An tot 1 outfit voor 20 dagen in Patagonië
Van een luxe Brancott wijn tot zelfgebrouwen kersenwijn
Van 36 uur in een overvolle trein met Chinezen tot een privé cruise op Nousa Lembogang.

15 maanden lang hebben we geprobeerd zo veel mogelijk van de wereld te zien. In die 15 maanden zijn we allerlei uitersten op de wereld mee tegen gekomen. Het was een geweldige ervaring waar we elke dag met veel plezier aan terug denken.

Voor foto's van onze tijd in Denemarken en vorige bestemmingen klik op volgende link https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets

English Highlights

With almost 15 months of travel stories in our backpack we set foot in the plane back to Europe. We would have an 18 hours transit in Moscow before landing on Hamburg international airport. Moscow was the start of our trip in August 2013 and it would be the end in October 2014.

Our family was waiting for us at Hamburg airport to pick us up for final week of relaxing in Denmark. We were received with a big banner and a lot of hugs. A great reunion.

We picked up some running again at the beach in Denmark and relaxed for another few days. It was a great place to catch up and exchange stories. The next Saturday did the final stretch back to The Netherlands. We left Denmark in the morning and drove to Sellingen, a small town in the province of Groningen where Ilona's parents live.

We saw Ilona's parents again after they left from Indonesia more than 10 months ago. They organized a surprise welcome home party with all our friends we said goodbye 15 months ago in Balkbrug. A special way to see all of them again and something we both did not expected.

For photo's of our time in Denmark and other places please click on the following link https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/