Klassieke auto's, kleurrijk koraal en een swingend einde

14 oktober 2014 - Havana, Cuba

Sancti Spiritus, een van de prachtige steden van Cuba die niet op onze planning stond. Toch hebben we haar een bezoekje gebracht omdat onze Rode Duivel (onze rode huurauto) het niet volhield tot onze geplande volgende bestemming Trinidad.

Met een enorm kabaal reden we het centrum in van Sancti Spiritus en parkeerden we de auto aan het grote plein. We vonden direct een betaalbare casa waar de kamers zo groot en hoog waren dat ze gerust door konden gaan als balzaal. We moesten een nachtje blijven omdat het kantoor van de autoverhuur de volgende ochtend pas weer open zou zijn. Na een rondje highlights Sancti Spiritus en souvenirs kopen (dat kan in drie kwartier), legden we de vele problemen die onze auto had voor aan de verhuurmaatschappij. Gelukkig waren ze het eens dat we niet verder konden rijden met de rode huurauto. Een uur later reden we, nadat we onze vier backpacks met moeite in de auto hadden gepropt, verder in een blauwe Peugeot. Helaas voor alle lifters, er was niet voldoende plek meer voor hun op de achterbank.

Na een stop bij een mooi uitzichtspunt (heerlijk om dat met eigen vervoer te kunnen doen), kwamen we aan in Trinidad. Trinidad is misschien nog meer dan de rest van Cuba een stap terug in de tijd. De prachtige straten zijn betegeld kinderkopjes, de oude huizen die soms vervallen zijn en soms perfect onderhouden, de oude inwoners die lui hun raam uitleunen en de vele muzikanten maken het een bijzondere stad. Overal waar je loopt hoor je de salsa door de straten klinken. We bleven twee dagen wat ruim voldoende is voor het klein stadje, maar het maakte niet uit om keer op keer door dezelfde straatjes te lopen omdat het zo mooi was. De fotocamera maakte overuren en we dronken drankjes bij salsabandjes waarvan we cd's kochten voor in de auto. Dat we ook nog in een prachtige casa zaten waar we overladen werden met eten maakte het helemaal af.

Na Trinidad leek de stad-strand ratio een beetje uit balans en met één van de laatste mogelijkheden om daarvan te genieten reden we weer richting de kust. Maar dit keer niet zozeer om aan het strand te liggen, maar om te snorkelen en te duiken. De Varkensbaai in Cuba staat niet alleen bekend om te mislukte invasie van de Amerikanen in 1961, maar ook om het prachtige koraal dat vlak voor de kust ligt. Met z'n vieren gingen we met snorkels de zee in en zagen we vele vissen en prachtig koraal. Omdat de prijs voor een duik erg laag lag (25 dollar), maakten we dezelfde middag ook nog een duik. Met de flessen op de rug liepen we het water in en begonnen vanaf de kant te duiken. We zwommen zo'n 30 meter voordat we bij een enorme koraalmuur kwamen. De koraalmuur is 300 meter diep, waardoor het een heel apart gevoel gaf om langs de muur te zwemmen. Het koraal was ontzettend kleurrijk, zo divers en mooi hadden we het nog niet eerder gezien. We zagen daarnaast ook mooie scholen gekleurde vissen en een enorme barracuda en super grote groupers die een lange tijd meezwommen. We werden bijna een beetje bang van deze grote nieuwsgierige vissen met hun grote tanden. Aan het einde van de duik kwamen we onder water Youri nog tegen die zonder padi een duik deed met een instructeur.

Na zo'n geslaagde dag vonden we het tijd voor nog zo'n dag. We vonden de duikgidsen zo professioneel dat we de volgende ochtend het geen probleem vonden om met hun een duik te maken naar 30 meter. We gingen een speleo-scuba doen wat inhield dat we door koraalgrotten en gangetjes gingen duiken. De eerste grot was nog vrij spannend maar daarna doken we met gemak door gangetjes van tussen de 6 en 15 meter lang. Het was iedere keer weer een verrassing waar we uitkwamen. Tussen grote brokken koraal, bij de diepe koraalmuur of bij een scheepswrak.

Toen we met een bootje terug kwamen zagen we dat Ivanka nog bezig was met haar allereerste duik. Hoewel ze in eerste instantie altijd had gezegd dat ze nooit zou gaan duiken, durfde ze het toch aan om met een instructeur een proefduik te maken en heeft ze een groot deel van het koraal ook van heel dichtbij kunnen bekijken. In de middag doken we nog eens, deze keer met Youri erbij. We kwamen weer langs een mooie koraalmuur waarbij wij iets dieper gingen dan Youri, hoewel hij aan het duiken was alsof hij z'n padi al had. We waren erg blij met onze instructeurs die naast super professioneel ook nog eens een lage duikprijs hanteerden. Hoewel ze van de overheid vastgestelde prijzen krijgen, gaven ze op dat we goedkopere duiken deden, terwijl we naar de duurdere locaties gingen om te duiken.

Varkensbaai was de laatste bestemming ten oosten van Havana, dus moesten we de lange slag maken naar het westen van Havana, Pinar del Rio. Na de lunch bezochten we een tabaksplantage in de buurt van Pinar del Rio een gebied dat bekend staat om de vele tabaksplantages. Hoewel oktober geen maand is waarin geoogst wordt, kregen we wel uitgebreide informatie over de werkzaamheden, de overheidsregels en werd er natuurlijk voorgedaan hoe een sigaar gerold moest worden. Om nog meer informatie te krijgen bezochten we daarna een tabaksfabriek in Pinar del Rio. Daar kregen we nog meer informatie en zagen we vele werknemers hard aan het werk om alle sigaren handmatig te rollen, terwijl ze allen uitzicht hadden op het portret van Fidel met een sigaar in z'n mond.

Aan het einde van de middag reden we door naar Viñales waar we een casa vonden met prachtig uitzicht over het groene heuvelachtige landschap met kleine karstbergjes. Dit landschap wilden we graag wat beter zien en daarom huurden we de volgende dag fietsen om in de omgeving rond te touren. Dit betekende wel veel heuvel op, heuvel af dat in de hitte best vermoeiend was. Maar het was de inspanning zeker waard, want het leverde prachtige uitzichten op. In de avond gingen we nog naar een speciaal uitzichtpunt waar we langzaam de zon onder zagen gaan terwijl we genoten van een drankje en Manuel en Ivanka zich waagden aan een Cubaanse sigaar. Het was vooral leuk voor de foto.

Terwijl Youri en Ivanka de volgende dag nog meer verkenden in en rondom Viñales, gingen Manuel en ik er met de huurauto vandoor. We wilden nog naar het meest zuid-westelijke puntje van Cuba. Na een lange autorit omdat we wegen niet overal van hele goede kwaliteit waren gingen we eerst langs Maria LaGorda. Deze plek staat bekend als een van de beste duikplekken op Cuba. Toevallig waren we precies op tijd en konden we gelijk onze spullen pakken en de boot op. We gingen met twee groepen van in totaal 14 personen duiken, dat waren we niet meer gewend. Het werd weer een prachtige duik die voorbij vloog al waren we wel de gebruikelijke tijd onder water. Na een snelle lunch wilden we het nationale park in met de auto. Dat bleek alleen toegestaan te zijn met gids en zodoende nam een gids plaats bij ons in de auto. Hij wees ons op de mooiste plekken zoals ruige rotsen, een groot gat in de rotsen dat gevuld was met zeewater waar we vissen zagen, kleine strandjes waar we sporen zagen van schildpadden en een prachtig meer waar we diverse krokodillen in zagen zwemmen. Tijdens het rijden zagen we ook nog vele grote krabben, leguanen en roofvogels. Weer een heel ander stukje Cuba wat leuk was om te zien. Aan het einde van de middag reden we weer het hele eind terug naar Viñales.

We wilden samen de volgende dag graag nog een dagje naar het strand, maar ondanks diverse aanbevelingen van locals konden we geen geschikt strand vinden. Er was nergens zand om op te liggen en de weg overal naartoe was onverhard waardoor we niet makkelijk naar iets konden zoeken. Uiteindelijk vonden we een plekje voor een paar uurtjes, maar al snel vertrokken we naar Las Terrazas voor de nacht. Ondanks dat dit een populaire toeristen bestemming is was er nergens een teken van een casa particular te bekennen (elke casa heeft altijd een blauw speciaal teken op de deur). Na behoorlijk wat rondvragen konden we uiteindelijk ergens slapen bij locals thuis die we zwart betaalden en het betekende dat de bewoners zelf ergens anders gingen slapen. Het voelde nog localer dan een casa.

De volgende ochtend reden we de laatste kilometers in de peugeot naar Havana. Nadat we waren ingecheckt in onze casa's gingen we de auto inleveren. Dit leverde nog een wat frustratie (en extra kosten) op omdat de benzinemeter van de auto kapot was (al toen we de auto meekregen) en er een groot verschil zat tussen wat de verhuurmaatschappij zei dat in de tank zat en er in zat. Het serviceniveau van de overheidsbaantjes in Cuba is schrikbarend laag (iedereen verdiend hetzelfde ongeacht hoe hard ze werken), dus uiteindelijk konden we niks anders doen dan nog een laatste keer in de buidel tasten. Gelukkig kon daarna het verkennen van Havana beginnen. Sommige delen van het centrum zijn goed onderhouden en andere juist niet, maar beiden geven een prachtig beeld van de stad. Voor de zekerheid kregen we nog wel de tip om niet onder de balkonnetjes door te lopen, er stort er nog weleens een in. Waar we op straat ook keken, overal reden de oude klassieke auto's door de straten. En ook in Havana laten de mannen niet onopgemerkt weten wat ze van de (blonde) vrouwen vinden. Terwijl Ivanka en ik dachten dat we er een beetje aan gewend waren geraakt, werden we toch weer helemaal gek van alle mannen die 'psssst' roepen en vieze kusgeluidjes maken. Maar ook wanneer je gewoon naast een man loopt voelen de Cubanen geen genê om opmerkingen te maken (gelukkig versta ik niet alles). Omdat dit de hele dag doorgaat is dat toch een klein minpuntje aan Cuba, aan dat stukje cultuur willen we ons niet aanpassen.

In de avond eten we in een super hip tentje dat een mix is van Cubaanse en westerse invloeden. We drinken er ook de beste cocktails van heel Cuba, vooral omdat ze er drie keer zoveel rum ingooien dan we gewend waren. Omdat het de laatste avond samen is (Youri en Ivanka vertrekken een dag eerder), nemen we het er goed van. We zoeken om de avond af te sluiten nog een leuke plek op voor een vervolgdrankje. We komen terecht in hotel Florida waar in de bar flink de salsa wordt gedanst. En ach, ook al kunnen wij het niet, door de drank denken we dat we de standaard pasjes al snel onder de knie hebben en zo dansen we tussen de heftig swingende mensen door. Dat we weleens tegen de buren opbotsen nemen wij, maar gelukkig zij ook, voor lief en we lachen behoorlijk wat af. Ivanka en ik krijgen nog wat pasjes bijgeleerd door de Cubaanse mannen die ons de dansvloer optrekken en de mannen van de Cubaanse vrouwen. Maar natuurlijk is het het leukste om met Manuel te dansen, want dat gebeurd niet elke dag.

De twee laatste dagen daarna spendeerden we struinend door Havana. We bezochten, dankzij een uitnodiging via Pernod Ricard, nog het Havana Club museum waar we nog meer leerden over het rumproces. Ook bezochten we nog wat andere musea zoals het museum van de revolutie en het Belles Artes met veel koloniale en moderne Cubaanse kunst. De overige tijd liepen we door de smalle straatjes in het nieuwe en oude centrum, maakten we de laatste foto's, aten nog in heerlijke restaurantjes en spotten de laatste oude Nederlandse Arriva bussen die overal rondreden. Op donderdagavond vertrokken we dan voor de laatste keer met een taxi naar het vliegveld. Met een 11 uur durende vlucht kwamen we aan in Moskou, waar we onze reis rond de wereld afronden. Bijna 15 maanden eerder startte de reis in Moskou en nu waren we er weer voor de laatste overstap. In stijl sliepen we natuurlijk nog een nacht op het vliegveld, op de bankjes van de Burger King. 18 uur later stapten we in het laatste vliegtuig, op naar Hamburg waar we nog voor een laatste weekje met de familie van Manuel ter afsluiting in Denemarken werden opgehaald.

Voor foto's van onze tijd in Cuba klik op de volgende link https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/

English highlights

While we arrived in the dark with a car barely fit for driving, we did managed to find a beautiful place with a view on the main square of Sancti Spiritus. The next morning we changed our red Geely for a blue Peugeot and continued our trip to Trinidad. On the way getting there we stopped several times to be amazed by the beautiful landscapes.

If people describe the Cuban life as 'stepping back into time' than going to Trinidad is like stepping into a time machine. The cobbled stones streets, the colorful houses and many horse and carts take you that extra step back making you feel you traveled back to the 19th century. Trinidad is a great small city with a colonial charm that is very special. We ended up staying two days walking the picturesque streets and enjoying the hospitality of the owners of our casa particular.

From Trinidad we traveled north along the Caribbean coast to the Bay of Pigs, the infamous place where the Americans invaded Cuba in 1961. Besides historical significance, the bay also is a famous place for its diving. Only 30-40 meters from the coast is a 300 meter deep coral wall which is a divers paradise. In two days we did three dives diving down to a new record of 34 meters, swimming through underwater caves and again visiting a ship wreck.

After our visit to the bay we drove a long way, passing Havana, to the valley of Vinales. In Vinales we switched our car for bikes and cycled through the scenic valley with karst like mountains. The Vinales region is also famous for being one of the worlds best tabacco growing regions. So near Vinales we visited the tabacco farm of Robina and a factory where they still manually produce cigars.

Although Vinales is already west of Havana, it is not the western point of the island. So one day we decided to get the car and drive all the way to the lighthouse furthest out. On our way there we did another dive at Maria LaGorda, another splendid wall diving site, and saw, besides the great ocean views, crocodiles in a lagoon facing the ocean. The Gunanahacabiber peninsula is a remote place which does not receive many tourists, but this makes it also a special nature environment to visit.

Before we would go to Havana we decided to try and find one more special beach in Cuba. The part west of Havana is not famous for its beautiful beaches, but after three tries we managed to find a decent one where we relaxed the rest of the day.

When we finally reached Havana, we closed in on our last moments of our time in Cuba, but also on the last days of our world travels. Havana was a great place to be for the last stage of our trip. We strolled around the little crappy streets in downtown Havana, we enjoyed local cuisine and drinks (mojitooooo and rummmm) and especially celebrated a great time in Havana with Youri and Ivanka and the closing of our world trip. Times we will never forget.

For photo's of our time in Cuba and previous destinations we visited click on the following link https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/