Een paar prachtige dagen Panama

16 september 2014 - Panama-stad, Panama

We waren op weg naar Maluka. We liepen de steiger op in de haven, vroegen of iemand wist waar Maluka was en zodoende namen we de eerste afslag en aan het einde zagen we haar, de zeilboot voor de komende vijf dagen. We ontmoetten nog vier andere medereizigers, 3 Fransen en een nogal vreemde Mexicaanse van in de 50 waarvan we ons afvroegen wat ze op zo'n backpackers boot deed. Verder waren er de kapitein en zijn vrouw, die nog druk waren om alle papieren te regelen zodat we konden vertrekken. Pas rond 6 uur 's avonds was alles in orde en voer de boot de haven van Cartagena uit, op naar Panama. De zeilen gingen uit, al stond er vrij weinig wind. Nadat we hadden gegeten op een wiebelig dek besloten we al snel naar bed te gaan, want we kregen wel wat last van de golven. We hadden een fijne kamer met een best groot bed, maar er kwam helaas maar weinig koele lucht binnen.

Slapen bleek de eerste nacht vrij lastig. Het was enorm warm en omdat we op open zee zaten werden de golven ook een stuk hoger waardoor we heen en weer werden gerold. Er volgde overdag een zeedag waarin we ons niet goed genoeg voelden om te kunnen lezen, dus we vooral de hele dag wat in de schaduw lagen. Als we om ons heen keken zagen we alleen maar zee waar we de hoge golven aan zagen komen die de boot heen en weer slingerde. Naar de wc gaan stelden we uit, want naast dat het door de bewegingen lastig was, werden we in die kleine ruimte zonder uitzicht vrij misselijk. We schenen in het 'rustige-zee-seizoen' te zitten, dus het kon blijkbaar nog een stuk erger.

De tweede nacht ging al iets beter en we keken uit naar de San Blas eilanden waar we de volgende ochtend aan zouden moeten komen. Maar doordat er te weinig wind had gestaan, moesten we nog tot drie uur in de middag doorvaren. Gelukkig was de zee wat kalmer waardoor we fijn op het dek konden zitten en Manuel hielp om de zeilen uit te gooien en stuurde de boot over de golven heen op weg naar de eilandjes. De boot werd aangelegd tussen drie kleine eilandjes. Op een van de eilandjes woonden wat locals in krakkemikkige hutjes, de andere twee eilandjes waren onbewoond. We doken het warme water in en zwommen naar de eilandjes. Er was niet erg veel vis te zien met snorkelen, maar er zit overal wel veel kreeft dat onze kapitein van de locals kocht voor het avondeten.

We kregen die avond heerlijke pasta met een verse kreeftsaus. Het eten dat de vrouw van de kapitein bereidde was elke keer weer heerlijk. Voordat we aan boort gingen hadden we boodschappen gedaan en veel crackers en koekjes ingeslagen omdat we overal reviews lazen dat je te weinig eten kreeg. Onze boot was juist het tegenovergestelde, dus de crackers bleven onaageroerd. De meegenomen alcohol echter niet. Sinds de aankomst op de San Blas eilanden, waar het water weer kalm was, trokken we de biertjes en flessen Baileys en Wiskey open. Samen met de Fransen dronken we lekker door, en werden er zelfs verse Mojito's gemaakt, het luxe bootleven.

's Nachts kregen we een enorme regen- en onweersbui. Alle raampjes moesten dicht waardoor de temperatuur in de boot steeg tot sauna-waarden. Gelukkig was het de volgende ochtend weer droog, al was het wel wat bewolkt. We vaarden drie uurtjes tussen de eilandjes door naar een nieuw groepje eilanden om weer aan te leggen. Op het eerste gezicht minder mooi dan de andere eilandjes, maar toen we de andere kant van het eiland verkenden waren we erg onder de indruk. Prachtige witte stranden vol palmbomen en een schitterende blauwe zee. We aten toastjes op de boot, dobberden wat in het water op onze opblaas pinguin, kayakten tussen en liepen over de eilandjes en lazen in onze boeken. In de avond gingen we bij een van de eilandjes aan land waar een enorm kampvuur was gemaakt op het strand en ook backpackers van andere boten waren, gezellig.

Na een nacht vol onweer en regen was het gelukkig overdag weer prima weer en de activiteiten van de dag ervoor werden herhaald. We gingen nog snorkelend op zoek naar een scheepswark, maar ondanks dat we het hele gebied hadden uitgekamd waar het zou moeten zijn, hebben we het nooit gevonden. Gelukkig wel veel koraal, roggen en leuke vissen, al moesten we soms over stukjes van slechts 30 cm diep snorkelen waar we niet teveel wilden bewegen om te zeeegels te ontwijken. In de middag kochten we op een van de eilandjes nog een extra fles rum evenals wat kokosnoten waar we Baileys bij ingooiden voor een tropische cocktail.

De volgende ochtend moesten we nog een uurtje varen naar een eilandje waar we onze Panama stempel kregen. Een speedboot haalde ons op en bracht ons naar het vaste land, waar we in een jeep stapten naar Panama stad. We hadden een fijn hostel in een expatwijk. De goedkoopste optie om niet in een dorm te hoeven slapen was in een tent, dus we gingen gezellig twee nachtjes kamperen naast het zwembad in de achtertuin.

We zouden slechts twee nachtjes blijven, aangezien je 100dollar moet betalen wanneer je langer dan 72 uur in het land bent. De volgende ochtend stonden we dan ook op tijd om om naar het Panama kanaal te gaan. We gingen naar de Miraflores sluizen waar ook een heel informatiecentrum bij zit. We waren precies op tijd want er was net een boot die in de sluizen lag. Een indrukwekkend gezicht, al zijn ze bezig met vernieuwingen en kunnen er in de komende jaren ook 4maal grotere boten door de sluizen. We bezochten nog een 3d film over de geschiedenis van de sluis en liepen door het interactieve museum.

In de middag liepen we door het prachtige historische centrum van de stad. Mooie koloniale gebouwen waarvan sommigen goed zijn opgeknapt en een luxe bestemmig hebben gekregen en sommigen totaal niet worden onderhouden en worden bewoond door de locals, een groot contrast. Net zo'n groot contrast was de indrukwekkend skyline van de stad vol grote flatgebouwen terwijl vlak daarvoor de krottenwijken liggen waar je als toerist niet veilig bent. 's Avonds maakten we gebruik van de hostelkeuken en maakten we onze planning voor onze volgende bestemming, een weekje Jamaica.

Foto's staan op: https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/

English highlights

Although we already spent some time at the Caribbean coast in Colombia we decided to enjoy it a little more and try to spend the rest of our travel time there.

On 3 September us, three French and a weirdo Mexican set foot on the sailboat of a Venezuelan couple to leave through the San Blas islands to Panama. From Cartagena the trip usually takes 40 hours sailing over the open ocean and another 3 days snorkeling, swimming and relaxing on the tropical San Blas islands.

The San Blas islands are an archipelago of about 400 islands between the size of an ordinary car and a golf resort. We visited some nice clusters of islands who barely meet the waterline and are filled with palm trees.

After five days we were taken on a local boat to the shore near Porvenir. There we got arranged a jeep who did the bendy but beautiful trip from the Caribbean coast through the Sam Blas hills to Panama City.

We spent one more day in Panama City to see the Panama Canal and to explore the historical district, where the Spanish created the first city in the America's. We also wandered around the touristic commercial centers with many skyscrapers. Both worlds are counterparts who still exist very close together.

Unfortunately we didn't spent more in Panama. But with our travel time running out we decided to go for a new experience and hopped on the plane to... Jamaica!

For photo's of our time in Panama and previous destinations please click on the following link https://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/