Het eilandgevoel op Koh Tao

29 oktober 2013 - Koh Tao, Thailand

Veel mensen denken bij wereldreizen aan oneindig eilandhoppen, cocktails drinken en lekker snorkelen. Tot nu toe hebben we de eerste bijna 3 maanden vooral erg actief doorgebracht en hebben we geen strandjes gezien. Maar we kregen ook wel behoefte aan zon, zee en strand, oftewel even vakantie op reis. Vooral na Nepal, wat voor ons betekende dat we 3 weken lang om 6 uur opstonden, op een enkele uitzondering na geen warme douche hebben gehad en we in korte tijd veel hebben gedaan, hadden we wel zin in dat eiland-gevoel. Het werd Koh Tao in Thailand. Waar we eerst dachten daar vier daagjes te blijven, besloten we al snel om daar acht van te maken.

We vlogen van Kathmandu naar Bangkok en kwamen daar in de avond aan. Gelijk boekten we tickets voor de nachttrein. Deze zou ons naar Chumpong brengen, om vanaf daar de boot naar Koh Tao te kunnen nemen. We hadden zitplekken, maar na China valt alles mee. Prima medepassagiers en stoelen die verstelbaar waren, dus een best wel goede nachtrust.

Na een boottochtje kwamen we aan op Koh Tao, door de vorm ook wel het schildpadeiland genoemd. We besloten een accommodatie te zoeken aan Sairee beach, het bekendste en meest levendige plaatsje op het eiland. We vonden een leuk houten huisje en als je goed je best deed zag je vanaf de kleine veranda de zee. Voordat we de zee in konden duiken was het eerst de hoogste tijd om onze kleding te laten wassen. In Nepal was er geen tijd om de vieze bezwete kleding te laten wassen of om het zelf te doen en te laten drogen (niks werd droog). Nadat ik mijn gebruikelijke vragen had gesteld aan de dame bij de wasservice (op hoeveel graden wordt er gewassen, gaat het in de droger etc.) keek ze mij toch bedenkelijk aan. Ze zou het met de handen wassen. Dat is toch wel een vreemd idee, daar wilden we zelf niet eens aan gaan beginnen. Maar het bleek een topservice. De was die we terug kregen was nog nooit zo schoon geweest en rook weer heerlijk. Na nog een bezoekje aan de kapper waren we helemaal klaar om te gaan relaxen. Dit betekende dat Manuel de rest van de middag z\'n boeken uit heeft gelezen en ik de halve middag aan het snorkelen was. Koh Tao heeft een hele mooie onderwaterwereld vol kleurrijke vissen. Verder genoten we van het verse fruit en de lekkere Thaise maaltijden.

De volgende dag besloten we Koh Tao vanaf het water te bekijken. We huurden een kayak en zijn het halve eiland rondgepeddeld. Tussendoor stops om te snorkelen en om onze armen te laten rusten. De golven waren behoorlijk hoog, waardoor we flink aan het werk moesten en deze er zelfs voor zorgden dat Manuel zeeziek werd.

Naast de strandjes en de onderwaterwereld staan de Thaise eilanden ook bekend om de goede feesten, waarvan de full moon party de meest beruchte is. De maan bleek toevallig volledig zichtbaar te zijn terwijl wij er waren. We moesten wel eerst naar een ander eilandje, dus we boekten boottickets naar Koh Phangan. We hadden eerst nog een hele dag op het eiland voordat \'s avonds het feest begon. Helaas regende het de hele tijd (regentijd), en hebben we deze dag niet erg zinvol besteed. Maar vanaf een uur of zes stopte de regen en begon de bedrijvigheid op het full moon strand. De barretjes werden opgetuigd en de vele buckets werden uitgestald. Een bucket is een emmertje waar veel sterke drank in gaat aangevuld met frisdrank, ijs en rietjes. Om acht uur zaten wij aan onze eerste bucket en hadden we inmiddels wat foute gele fluor smink opgesmeerd omdat we de dresscode fluor niet vantevoren hadden opgezocht. Met nog zo\'n 8000 andere bezoekers en de laatste hitjes die over het strand galmden werd het steeds gezelliger.

We hadden voor deze nacht geen accommodatie geboekt en we zouden dus de hele nacht doorfeesten. Rond vijf uur waren de benen wel wat vermoeid, en toen de zon rond half zes opkwam vonden we het wel mooi geweest. We gingen ontbijten. Vervolgens de taxi naar de pier en we wilden de boot nemen van half negen. Bij het boeken was verteld dat speciaal voor de full moon een extra boot zou gaan, echter bleek dit kletspraat te zijn. We moesten wachten op de boot van half een. Omdat we natuurlijk wel wat brak en moe waren besloten we maar op het strand te gaan slapen. Dit was voor een uur een leuk idee totdat we wakker werden op een nat kleed en met een nat shirt voor Manuel omdat het hoogtij was geworden. Het was inmiddels ook weer gaan regenen en we besloten onder een overkapping verder te slapen. Daar bleek het al snel ook naar binnen te regenen en met onze brakke koppen zijn we het dorpje maar ingelopen om de tijd tot de boot te doden. Je kunt je voorstellen dat dit niet de ideale ochtend voor ons was en dat de boottocht terug, na de vele buckets en biertjes gedurende de nacht, niet snel genoeg voorbij kon gaan.

Terug in Koh Tao verhuisden we naar een andere accommodatie om te beginnen aan onze padi open water duikcursus. Onze instructrice Maaike was Nederlandse en van onze leeftijd. We moesten een theorieboek doornemen en de praktijk bestond uit vier open water duiken (met daarvoor wat zwembadoefeningen). In het zwembad gingen de oefeningen (zoals je duikbril onder water af en weer opdoen, luchtslang uit etc) prima, dus we waren klaar om de zee in de gaan. De eerste twee duiken gingen tot 12 en 9 meter. We zagen de meest bijzondere vissen en zwommen langs en onder rotsen door. Ook in de zee moesten we weer verschillende opdrachten onder water doen. Voor de twee duiken van de dag erna gingen we verder de kust uit en doken we dieper (diepstepunt 19 meter). We zagen onder andere grote scholen barracuda\'s, veel buttefly vissen, angel vissen, grote groopers, nemo vissen en trigger vissen. Na deze duiken en de theorietoets (open boek;)) waren we geslaagd en vonden we het super gaaf onder water! Hiermee eindigde ook onze eiland break en zijn we weer doorgereisd naar Bangkok. Daarover later meer!

Voor foto\'s: http://www.flickr.com/photos/101171706@N07/sets/

English highlights

Many people simply think that travelling around the world merely consists of hopping from one island to another, drinking cocktails and relaxing on the beach. In our first three months of travelling we experienced things differently. No beach and especially our last weeks in Nepal, no hot shower and no sleeping in. So we decided we deserved a \'holiday on our holiday\'.

Our luxury began when we flew from Kathmandu to Bangkok with Thai Airways. According to Ilona \'the cleanest bathroom I visited in the past three weeks\'. In Bangkok we hopped on the night train to Chumpon and the next morning on the boat to paradise island Koh Tao.

We travelled with more than four kilos of laundry filled with sweat and dirt from our trekking. For only one euro a kilo the poor woman cleaned everything piece by hand. But then it was the cleanest we have got our laundry.

Some days chill\'n on the beach and kayaking on the ocean we noticed a full moon arriving. We hurried to get a boat ticket to Koh Phangan and spent the night partying on the beach where they played the latest hits. We planned to take the first boat back in the morning. But when we realized this was at 12.30 we tried to get some sleep at the beach. We got woken up by the high tide and rain and waited out the time at a local bar.

We booked four more days at Koh Tao to get our PADI Open Water dive license. After some theory, training in the pool and a very helpful Dutch instructor we were ready for the ocean. Two days with each day two dives later we earned our PADI and experienced the great underwater world of Koh Tao.

After this we travelled to Bangkok and Northern Thailand but more about this in a next blog.